Statement, "Moving on - holding still"

 

Verden bevæger sig: solens langsomme gang over landskaberne, menneskers færden og togets fart på skinnerne. Kameraet kan standse bevægelsen og fastholde et splitsekunds virkelighed - som dog ikke er et sandt, men heller ikke et tilfældigt billede af verden.

Også jeg bevæger mig, både fysisk og mentalt. Med kameraet vælger jeg tid og sted og ramme for fotografier, der er dobbelttydige: de fungerer både som et vindue til ’virkeligheden’ og et spejl for fotografen. Tilfældigheder spiller også ind og kan åbne døre til det ubevidste.

Jeg tiltrækkes af steder med en sanselig udstråling, der fanger min opmærksomhed, et særligt lys eller et sammenstød af farver eller former. Og med solen eller det forhåndenværende lys som foretrukken lyskilde. Her giver jeg mig ofte tid til fordybelse i en tilstand af meditativ årvågenhed.

Men det kan også være oplevelsen af det pulserende liv i byen, hvor man skal være intenst nærværende og koncentreret for at skabe billeder i fastfrosne øjeblikke. Her står jeg ikke udenfor som tilskuer, men er ofte involveret som deltager.

Jeg fanges af den billedverden, der - ofte uventet - dukker op under transport med tog eller bus eller færge, hvor andre sørger for, at jeg kommer frem, mens jeg er fri til at fotografere. En overgangstilstand, en passage fra et sted til et andet. Reflekser i vinduer, skygger og spejlinger og bevægelses-uskarpe udsigter.

Nørreport Station i København er et sted, jeg har færdedes i siden dengang, hvor arkaderne var beklædt med hvide fliser, og larmende, røg- og dampspyende lokomotiver kørte gennem det smalle stationsrum. Jeg har fulgt udviklingen med mit kamera og fastholdt motiver fra ombygninger, der senest (i 2012) skrællede lag af væggene ind til de sodsværtede fliser. Studier af stedets metamorfoser.

Fotograferingen har jeg valgt et gøre enkel:  et lille digitalt lommekamera – med stor opløsning - eller mobiltelefonen, det forefaldende lys og derefter en nødtørftig billedbehandling. Kameraets billedformat er min faste ramme, som jeg ikke gerne beskærer, og udfordringen er ved selve optagelsen at få billedelementerne til at falde på plads inden for denne ramme til en udtryksfuld komposition.

Peter Kühn-Nielsen  2023